Mikrofon pegang tangan ialah mikrofon seperti semua yang lain. Walau bagaimanapun, cara anda memegang mikrofon mempengaruhi bunyi. Sesetengah menggunakan ini untuk kelebihan mereka; yang lain tidak menyedari perkara ini berlaku. Artikel ini menerangkan cara bunyi anda mungkin berubah bergantung pada cara anda memegang mikrofon.
Makmal lwn kehidupan sebenar
Apabila pengukuran mikrofon dijalankan di makmal, semua halangan yang boleh mengganggu medan bunyi di sekeliling mikrofon dialih keluar. Ini berlaku untuk kebanyakan data mikrofon seperti ciri arah dan tindak balas frekuensi. Mikrofon mungkin juga digantung dengan wayar nipis untuk memastikan pengaruh pendirian mikrofon dielakkan.
Tambahan pula, mikrofon' corak arah boleh ditentukan pada jarak yang berbeza daripada penggunaan biasa. Mikrofon DPA mengukur mikrofon pegang tangan pada jarak dua meter. kenapa? Kerana di atas pentas, adalah penting untuk menyekat sumber yang jauh sebanyak mungkin, jadi adalah penting untuk mengetahui rupa corak arah pada jarak jauh.
Dokumentasi yang diperoleh dalam makmal adalah baik untuk mikrofon studio yang bertujuan untuk rakaman orkestra di dewan konsert, studio besar dan ruang yang serupa. Untuk aplikasi tersebut, mikrofon diletakkan dalam – lebih kurang – medan bunyi tidak terganggu.
Mikrofon pegang tangan
Mengenai mikrofon pegang tangan, keadaannya berbeza sama sekali. Anda boleh menggenggam mikrofon dalam pelbagai cara. Anda boleh memegang di sekeliling pemegang (oleh itu dinamakan "pegangan") atau anda boleh meraihnya di sekeliling grid – atau mana-mana kedudukan di antara.
Walau bagaimanapun, tangan bukanlah satu-satunya halangan yang mempengaruhi; kepala penyanyi itu juga sangat dekat dengan mikrofon. Kedua-dua tangan dan kepala mempengaruhi medan bunyi. Reka bentuk mikrofon, ditambah dengan cara ia digunakan, menentukan berapa banyak bunyi mikrofon akan dipengaruhi. Jika anda memegang mikrofon dengan pemegang, pewarnaan yang sangat sedikit atau perubahan kestabilan akustik, harus berlaku (walaupun ia berlaku untuk sesetengah mikrofon). Walau bagaimanapun, jika anda memegang satu atau kedua-dua tangan di sekeliling kepala mikrofon – dikenali sebagai "bekam" – perubahan berlaku. Sehubungan dengan sistem PA, terdapat peningkatan risiko maklum balas akustik dan pewarnaan bunyi yang tidak terkawal. Berikut ialah beberapa contoh cara kedudukan tangan yang berbeza memperkenalkan sisihan kepada tindak balas frekuensi yang ditentukan. Pengukuran dilakukan menggunakan suara semula jadi. Mikrofon dialamatkan pada paksi pada jarak 10-12 cm (4-5 in). Kami mengukur tiga subjek, masing-masing memegang mikrofon di tangan kiri dan kemudian menukarnya ke tangan kanan. Lengkung merah ialah hasil purata bagi kesemua enam ukuran. Garis lurus menunjukkan tindak balas frekuensi tidak terganggu.