1️⃣ Yang pertama apabila paras air melebihi casis kereta. Jenis kereta yang sedikit tenggelam bermakna air di dalam kereta lebih rendah daripada ketinggian kusyen tempat duduk. Bahagian yang telah direndam dalam air biasanya termasuk: permaidani, trek tempat duduk, span tempat duduk, tali pinggang keledar, abah-abah pendawaian dan pintu pembesar suara panel. Kaedah pembaikan adalah menanggalkan semua bahagian di atas, bersihkan, steril dan keringkan sebelum dipasang semula. Antaranya, tali pinggang keledar, pencetus pra-tegangan tali pinggang keledar (jika ada), motor tempat duduk (jika ada), abah-abah pendawaian, pintu hon panel, perlulah diganti dengan baru. Kerusi manual boleh dibaiki, tetapi jika kerusi elektrik hanya boleh digantikan dengan baharu, maka kereta yang sedikit tenggelam boleh dibaiki tanpa meninggalkan bahaya tersembunyi. Pembaikan kenderaan seperti ini masih bernilai praktikal.
2️⃣ Yang kedua ialah kedalaman air tidak melebihi roda atau paras air melebihi dipstick minyak. Jenis kereta yang dibasahi air ini bermakna air di dalam kereta telah menenggelamkan ketinggian kotak tempat letak tangan iaitu ketinggian pinggang pemandu. bahagian yang direndam adalah tuil syif, dan panel kawalan tengah. Bahagian bawah, butang brek tangan elektronik (jika ada), litar penghantaran, kotak fius dalam kenderaan (kedudukan pemasangan bawah untuk sesetengah model), motor pengangkat tingkap, butang tingkap, udara- kipas penyaman udara, beg udara sisi (kedudukan pemasangan lebih rendah untuk sesetengah model atau Di tempat duduk). Kaedah pembaikan adalah dengan terlebih dahulu menjalankan projek yang direndam ringan dan menggantikan semua bahagian harungan yang lain. Bermula dari pendedahan air sederhana, sejumlah besar peranti elektronik telah mengharungi air, dan kenderaan itu telah mengalami kerosakan yang lebih parah. Pemilik hendaklah mengukur baki nilai kenderaan dan kos penyelenggaraan, dan kemudian mempertimbangkan sama ada untuk membaikinya.
3️⃣ Yang ketiga ialah paras air melebihi hud dan papan pemuka. Jenis kereta yang terendam berat ini bermakna air terkumpul di dalam kereta telah dibanjiri dengan panel instrumen atau ke atas, jadi boleh disimpulkan bahawa semua aksesori kecuali bumbung sedang mengharungi, dan keseluruhan rendaman air kereta akan merosakkan sistem kuasa, sistem elektronik, pendawaian kenderaan dan bahagian penutup Luar dan sebagainya, perlu diingat bahawa kereta baharu kini mempunyai lebih banyak peralatan elektronik berbanding sebelum ini. Kaedah penyenggaraan ialah kecuali enjin, transmisi, panel plastik dan bahagian lain, hampir semua bahagian lain yang mengadap air perlu diganti dengan baru, terutamanya bahagian yang berkaitan dengan litar. Struktur dalaman adalah tepat dan sukar dibersihkan, jangan biar sedikit kelembapan yang tinggal, ia boleh kerosakan pada bila-bila masa. Oleh kerana projek penyelenggaraan yang luas, walaupun ia telah dibaiki tetapi risikonya tinggi, malah kebarangkalian kegagalan pada masa hadapan juga tinggi, jadi ia harus mempertimbangkan pelupusan terus dan bukannya penyelenggaraan.
⚠️ Memeriksa sendiri tahap kerosakan pada kenderaan selepas direndam dalam air:
1️⃣ Buka hud untuk memeriksa sama ada terdapat lumpur yang tertinggal di dalam tangki air, sirip penghawa dingin dan panel hadapan tangki air (dilihat ke bawah dari bawah).
2️⃣ Periksa bahagian-bahagian kecil di sebelah enjin, motor pengecas, motor pemula, soket elektrik, dan lumpur pada sambungan roda kiri dan kanan.
3️⃣ Tempat duduk hadapan dan belakang (terbalik) periksa mata air dan kain pada penutup dalam untuk mengesan sisa lumpur dan bau hapak.
4️⃣ Periksa baki lumpur dan selut tersembunyi pada kedua-dua belah tempat duduk batang belakang (tempat duduk tayar ganti).
5️⃣ Periksa sisa lumpur dan selut daripada struktur, wayar dan penyambung soket di tempat duduk papan pemuka.
6️⃣ Terdapat garisan lumpur dan selut yang jelas dalam tiang tengah (ditutup oleh trim plastik) antara pintu depan dan belakang, menunjukkan ketinggian air rendaman kereta (kerana terdapat terlalu banyak sambungan sudut mati dalam tiang, ia tidak mudah dibersihkan).
7️⃣ Gunakan pemutar skru untuk mengorek getah cermin depan dan belakang (dari dalam kereta). Jika terdapat lumpur dan selut di dalam dianggap sebagai kereta buih penuh (top off).
⚠️ Apakah cara yang betul untuk berbuat demikian selepas kenderaan direndam dalam air?
🔴 Perkara yang paling penting adalah jangan menghidupkan enjin semula, Kerana air akan masuk ke dalam enjin dari saluran, menyebabkan enjin tergendala. Pada masa ini, air akan terkumpul di dalam kebuk silinder, apabila palam pencucuh terkena air, ia akan membengkokkan rod penyambung piston dan menyebabkan kerosakan pada enjin. Yang pertama adalah toskan air dalam silinder enjin dan pancarongga masuk., mengesahkan kerosakan dan pembaikan diperlukan berdasarkan kerosakan.Yang kedua ialah periksa kotak gear, buka kotak gear, periksa plat injap, penukar, dan lain-lain, Jika disemak amaun minyak gear melebihi jumlah jangkaan bermakna ia telah dimasuki air. Sekiranya minyak gear telah bercampur dengan air, perlu keluarkan dan bergantikan dengan minyak baru. Minyak hitam dan minyak gear bercampur dengan air akan menjejaskan Prestasi kereta.Sekiranya tiada masalah dengan kotak gear, disyorkan juga untuk menggantikan bahagian yang haus seperti minyak kotak gear dan plat geseran. Jika tiada masalah dengan Sistem elektornik akibat rendaman air, ia dapat menjimatkan kos penyelenggaraan yang tinggi.
🟡 Periksa bahagian lain untuk mengesahkan bahawa sistem kuasa tidak terhalang, Bercadangkan untuk bermula dengan bahagian dalam, keluarkan semua barang yang dibalut di bahagian dalam seperti tempat duduk kenderaan, sarung kotak gear, permaidani, dan lain-lain, bersihkan air di dalam kenderaan, dan lakukan pembersihan dan pembasmian kuman yang kedua sehingga dipastikan bahagian dalam gerabak itu cukup bersih. Bagi model yang dilengkapi dengan tempat duduk elektrik, menggantikan motor adalah salah satu perkara yang tidak boleh diketepikan. Apabila bahagian dalam dibersihkan, apa yang perlu kita lakukan ialah mengeluarkan pintu kereta dan sistem audio secara membersihkannya dalam susunan yang sama seperti bahagian dalam. Selepas memastikan kereta berada dalam keadaan bersih, letakkan kereta di bawah sinar matahari sehingga bahagian yang direndam air kering.
🟠 Langkah seterusnya adalah langkah yang paling kritikal untuk membersihkan tangki air, dan ia juga merupakan faktor penting dalam menentukan keadaan kenderaan pada masa hadapan, iaitu menggantikan keseluruhan litar kenderaan, terutamanya enjin dan litar elektronik berkaitan casis. Punca masalah utama kenderaan yang telah direndam dalam air kebanyakannya adalah litar kenderaan.
Abah-abah pendawaian bagi setiap model adalah sangat rumit, dan ia lebih terdedah kepada masalah jika ia mengejar model mewah dengan konfigurasi yang banyak. Dalam menangani masalah litar, kami mengesyorkan agar semua litar diganti, termasuk motor, pembesar suara, pelbagai bekalan kuasa dan abah-abah pendawaian sensor, dan lain-lain. Perlu diingat bahawa
Jika ABS dan konfigurasi lain yang berkaitan dengan keselamatan memandu menyebabkan kemalangan melalui kerosakan pada abah-abah pendawaian, akibatnya akan membawa bencana.
🟣 Selepas mengesahkan bahawa abah-abah pendawaian adalah keadaan baik, komputer pada kereta juga dipanggil komputer perjalanan (ecu), iaitu unit kawalan elektronik.
Komputer perjalanan kereta biasanya digunakan untuk mengira penggunaan bahan api serta-merta, perbatuan, suhu, kelajuan purata, penggunaan bahan api purata, dll. Sesetengah juga boleh ditetapkan untuk mengingatkan penyelenggaraan, mengingatkan pemandu untuk berehat dan fungsi lain, kereta selepas direndam dalam air ingin kembali ke Status asal, maka komputer perjalanan mestilah digantikan dengan baru, ini disebabnya komputer perjalanan dengan arahan yang betul berkaitan dengan pengalaman keseluruhan kenderaan.